sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Ässät-villasukat

 
Hu-huh!
Mä sain ne tehtyä!!
Yksi ystävä kyseli, josko voisin miehelleen tehdä joululahjaksi villasukat
ja minähän lupauduin.
Muutaman viikon mietin ja suunnittelin sukkia,
ennen kuin tartuin toimeen ja otin puikot käsiini.

 
Täytyy sanoa, että olen jopa tyytyväinen!!
Kuvissa sukat ovat vielä viimeistelemättä..

 
Lankana 7 veljestä ja puikkokoko 4 ½ läpi koko sukan.

 
Nämä sukat kun Facebookissa jaoin, niin sain toisenkin tilauksen.
Eräs toinen ystävä ( molemmat asuneet nyt muutaman vuoden Porissa ja sieltä miehen löytäneet )
halusi myös miehelleen joululahjaksi samanlaiset sukat.
Silmukat toiseen sukkaan luotu ja tästä se taas alkaa.
Mä tässä itsekseni mietin, että pitänee välillä huutaa
( joko itsekseen tai ihan jopa ääneen )
"Lukko, Lukko!!!",
jotta en pian huomaa suippokorviani saaneeni ;)

 
Tuon kuvion mukaan tein logon.
Kuljetin lankoja koko ajan mukana.
 
Kuvion koko näkyy kuvassa ja minulla oli puikoilla 14 silmukkaa,
eli kokonaissilmukkamäärä oli 64.
Kuvion jälkeen aloin kaventamaan joka puikolla niin,
että lopuksi jokaisella puikolla oli 12 silmukkaa.
Kavennukset tapahtuivat kuviossa sekä mustassa raidassa.
 
Raidoissa on 5 kerrosta / väri.
 
Elikä siis:
18 krs joustinta, 5+5+5 raitoja, 5 pun, kuvio, 5 pun, 5+5+5 raitoja,
5 mus, kantapää, 5 mus, 5 val, 15 pun, 5 mus, 5 val, 10 pun,
sädekavennus alkaa ( joka puikon lopussa 2 silmukkaa yhteen ) punaisella 5 krs, mustalla loput.
 
Nämä sukat olivat kokoa 46, joten seuraaviin sukkiin jalkaterään tulee vähemmän punaisia raitoja
( ei siis 15 eikä 10 ).
 
Tällaista tällä kertaa.
Mielessäni olen miettinyt, että pitäisi sitä varmaan kokeilla Lukko-sukkien tekoa.
Ihan periaatteesta ;)
 

3 kommenttia:

Heidi kirjoitti...

Hei,

kattelin kuumeisesti googlesta ohjetta Rauman Lukko-sukkien tekemiseen, mutten löytänyt.. Olisko sinulla ideaa Rauman Lukko sukkien tekemiseen? :) Poikakaverilleni joululahjaa mietin.

Anne kirjoitti...

Mie kans hakenu lukkojen ohjetta mutta mistään ei löydy. Kysyin villasukat ryhmästä mutta ei kukaan kertonu miten oli tehny :(

Mimmi kirjoitti...

Voih! Mä olen "lomaillut" blogista ja nämä tekstit jääneet näkemättä. Jos vielä kaipailette. niin laittakaa sähköpostia! Olen tehnyt myös yhdet Lukko-sukat, joten logo löytyy. Ja osaisin jopa neuvoa vähän niitten tekemiseen. Jos nyt aloittaa, niin ehkä olisi tulevana jouluna valmiina - tai jopa ajoissa! Mutta tosiaan sivupalkista löytyy sähköpostin osoite :)