maanantai 28. syyskuuta 2015

Presidentinlinnassa vierailu

 
Presidentinlinnassa oli avoimet ovet, kun olin Helsingissä.
Onneksi ystäväni kertoi tästä minulle, koska muuten en olisi tiennyt asiasta yhtään mitään!
Ovet oli avoinna 10-14.
Kaikki, jotka olivat jonossa ennen kello 14, pääsivät kuulemma sisälle.
Minä menin jonoon jo aiemmin.
Jonotin 1 h 35 min!
Jono kiersi linnan takaa ja sivustalta aina Ruotsin suurlähetystön ovelle saakka.
Olin valmistautunut ja varustautunut jonottamiseen -
mukana kirja, sontikka ja juomapullo.
Mikäs siinä lomalaisella, kun aikaa oli, niin jonossa seistä.


 
Paljon kuvia, varoitan :D




 
Siellä oli merkitty reitti, mitä pitkin kuljettiin.
Jos ei olisi ollut ruuhkaa, reitin olisi kävellyt läpi vartissa,
mutta nyt varoitettiin, että voi mennä puoli tuntia.
En itse asiassa katsonut, kauanko siinä loppujen lopuksi aikaa kului.




 
Kaunista!
Blingblingiä!










 
Mariankadun ovista kun mentiin sisään, oli ovella pienimuotoinen turvatarkastus.
Metallinpaljastimen läpi piti kulkea.
Edelläni oli japanilaisia ilmeisesti ja heidän reppunsa / kassinsa laitettiin
läpivalaisulaitteen kautta. Ja kukkarot. Ja kaikki muu.
Kun tuli vuoroni, otin isohkon kassini olalta ja kännykän käteeni taskusta.
Kysyin, että laitanko kännykän myös laitteen läpi.
Mies sanoi ja huitaisi kädellään, että ei mitään kun kävelet vaan tuosta portista läpi.
Eli pääsin vähemmällä mitä turistit.

 
Tarkastuksen jälkeen kysyin, että pitääkö naulakkoon jättää laukku.
Ei tarvinnut.
Kysyin, saako linnassa kuvata.
Saa kuvata.
 
Noh minähän sitten kuvia räpsin. Kunnes pääsin näissä kuvissa näkyvän huoneen luokse.
Presidentin työhuone.
Opas huoneen ovella sanoi, että ei saa käyttää salamaa.
Kääk!
Ja minähän olin käyttänyt.
Uups!





 
Päivää aiemmin tuolla linnan kulmilla myös kiertelin.
Ihmettelin, että miksi siinä sivuoven luona oli kolme moottoripyöräpoliisia.
Ja pian he hajaantuivat.
Arvelin, että pian tapahtuu jotain.
Ja kyllä - niin kävi.
Sivuovet avautuivat ja tolpat edessä menivät mataliksi ja sieltä saapui tumma auto.
Autossa istui kyydissä Herra Tasavallan Presidentti.
Mutta oi ja voi - ei huomannut minua :/
Olin ainoa haahuilija siinä eikä silti huomannut.
Olikohan niissä papereissa, mitä katsoi, jotain tärkeämpää?
Noh ehkä mä tästä selviän ;)



 
Tulipahan tuokin paikka nähtyä, koska kutsua Linnan juhliin ei varmaankaan ole tulossa :D

Ei kommentteja: